Wednesday, December 12, 2007

Permainan Bahasa Dalam Pengajaran Di Sekolah

PENGENALAN BAHASA ARAB

1, PENGENALAN

Sesuatu pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih menarik jika guru itu bermotivasi, kreatif dan inovatif dalam menjayakan pengajaran agar ianya dapat mencapai objektif-objektif yang hendak dicapai.
Antara kaedah-kaedah dan pendekatan yang boleh digunapakai dalam pengajaran dan pembelajaran ialah kaedah penerangan, sumbang saran, soal jawab, simulasi, lakonan, nyanyian, nasyid dan sebagainya. Ianya bergantung kepada jenis objektif yang hendak dicapai. Oleh kerana tajuk perbincangan kerja kusus Pengenalan Bahasa Arab adalah berkaitan dengan aplikasi permainan bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab komunikasi sekolah kebangsaan, maka perbincangan mengenai tajuk ini akan menjurus kepada pendekatan permainan bahasa sebagai wadah untuk mencapai matlamat dan objektif bahasa Arab komuniksi sekolah kebangsaan.

1.1 Konsep dan maksud Permainan Bahasa
Permainan bahasa berkonsepkan belajar sambil bermain (study and fun). Iaitu murid-murid didedahkan dengan kaedah permainan dalam proses pembelajaran mereka. Jelasnya bahan bantu mengajar (BBM) yang berbentuk permainan lebih banyak disediakan bagi tajuk-tajuk yang telah dipilih untuk dipraktikan dalam pengajaran. Pendekatan ini diharap akan dapat membantu murid-murid yang lemah dalam pelajaran BAKSK meningkatkan tahap kecerdasan dan keinterlektual mereka. Pendekatan ini akan menjadi lebih mudah diikuti walaupun pelajar tersebut memiliki tahap IQ yang lemah. Ini bermaksud melalui pendekatan permainan bahasa, guru akan menyediakan bahan BBM yang berbentuk set permainan dan ruang masa yang bersesuaian bagi menarik minat dan memotivasikan murid-murid yang lemah dalam pelajaran supaya bersedia menerima pengajaran dan agar dapat memenuhi objektif pengajaran dan pembelajaran yang hendak dicapai pada hari itu.
Michael berman (1981), dalam bukunya Playing And Working With Words menerangkan bahawa pelbagai aktiviti permainan bahasa yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat merangsang suasana pembelajaran.[1] Ini akan mengekalkan tumpuan dan minat murid kepada proses pembelajaran yang sedang berlaku.
Terdapat beberapa pandangan positif, yang berkaitan dengan permainan bahasa yang telah dilontarkan oleh pakar-pakar bahasa seperti Sterling G. Callahan (1971), Midred Mc Closky (1971), Michael A. Lorter (1971), Herbert (1971), Herbert (1968), mereka banyak membicarakan tentang permainan bahasa. Mereka berpendapat, bahawa kesesuaian bahan permainan bahasa itu dapat digunakan di sekolah-sekolah untuk tujuan melatih pelajar secara praktikal dalam latihan membina stuktur perkataan, ayat, perbendaharan kata dan sebagainya[2]. Natijahnya murid akan dapat memperkembangkan potensi yang ada di dalam diri mereka.



1.2 Matlamat
Seperti pendekatan-pendekatan atau kaedah yang lain, kaedah permainan bahasa juga mempunyai beberapa matlamat yang hendak dicapai dalam tempoh setahun atau tiga tahun, selepas kaedah tersebut dipraktikkan. Iaitu sejauhmanakah keberkesanan kaedah ini dapat mempertingkatkan prestasi penguasaan bahasa Arab dikalangan murid sekolah kebangsaan. Kaedah permainan bahasa merupakan salah satu instrument yang penting dalam menggarap matlamat pendidikan diantara tujuan permainan bahasa diadaptasikan dalam pengajaran dan pembelajarn adalah seperti berikut ;[3]
(a) Mewujudkan senario pembelajaran yang berlainan daripada Pengajaran dan pembelajaran biasa.
(b) Murid diberi peluang untuk menggunakan bahasa sebagai alat perantaraan bertutur semasa bermain.
(c ) Memberi peluang kepada murid untuk menambahkan lagi perbendaharaan kata mereka.
(d) Mewujudkan suasana pembelajaran yang efisyen. Iaitu Murid dapat berinteraksi antara satu sama lain tanpa rasa malu atau segan dan menimbulkan minat untuk bekerjasama dalam satu kumpulan atau pasukan di dalam mana-mana aktiviti yang akan dijalankan.
(e) Guru mempelbagaikan teknik-teknik di dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa supaya ia lebih menarik dan berkesan.
(f) Naluri ingin tahu dan bermain adalah sesuatu yang bersifat ( natural) semulajadi di kalangan murid. Jesteru itu, dengan pendekatan permainan bahasa diharap suasana pembelajaran akan menjadi lebih menyeronokan dan menyenangkan murid.
(g) Aktiviti bahasa akan dapat mengukuhkan lagi isi pelajaran dan memberi peluang kepada murid mengapliksikannya di dalam situasi yang pelbagai.
(h) Guru dapat membentuk sikap positif yang sihat di klangan murid. Contohnya sikap hormat-menghormati, bantu-membantu, saling bekerjasama, patuh kepada arahan dan peraturan, berani mencuba sesuatu yang baru, mengakui kesilapan diri, menerima kenyataan (sama ada kalah atau menang) secara terbuka dan sebagainya.
(i) Aktiviti permainan merupakan salah satu contoh kepada guru untuk membentuk suasana pengajaran yang lebih mencabar.
(k) Membolehkan murid memperolehi ilmu pengetahuan (knowledge) melalui pelbagai instument seperti melalui proses pemerhatian, perbandingan dan pembinaan.
(l) Kaedah permainan bahasa juga dapat memudahkan tugas guru disamping tidak mengabaikan konsep pembelajaran Murid akan mempunyai daya kreatif, dan daya saing yang sihat disamping inisiatif yang kuat untuk belajar dan menguasai sesuatu permainan.

1.3 Objektif
Pendekatan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah permainan ini juga mempunyai beberapa objektifnya yang tersendiri. Antara objektif tersebut ialah ; [4]
(a) Merangsang Interaksi Verbal Murid
Di dalam permainan yang telah dipilih, murid akan diminta bercakap atau mempraktikkan ungkapan-ungkapan tertentu. Disamping itu, mereka juga diminta memberi kerjasama kepada guru di dalam menjayakan permainan bahasa yang akan dilaksanakan dalam Pengajaran dan pembelajaran. Oleh yang demikian, semua pelajar perlulah terlibat secara aktif. Guru perlu memberi rangsangan dan dorongan kepada murid sehingga mereka terasa sumbangan mereka dihargai dan diperlukan di dalam kumpulan. Mereka juga akan bersedia apabila diminta bercakap mengenai sesuatu tajuk. Semua murid akan mengambil bahagian dan saling berkomunikasi antara satu sama lain di dalam kumpulan. Keadaan sedemikian akan menghasilkan suatu suasana pembelajaran yang lebih menarik dan berpusat kepada murid. Guru berperanan sebagai pemudahcara dan mengawal disiplin bilik darjah supaya proses pembelajaran berjalan dengan lancar dan berkesan.


(b) Menambah Kefasihan dan Kefahaman
Jenis permainan yang dipilih seharusnya mempunyai matlamat dan objektif iaitu mempertingkatkan kelancaran dan kefasihan berbahasa serta menambahkan keyakinan diri. Bahasa yang digunakan di dalam sesuatu permainan itu tidak seharusnya terhad kepada beberapa struktur ayat sahaja, bahkan fungsi berbahasa juga boleh dijalankan dalam berbagai peringkat kerumitan berbahasa. Permainan yang mengandungi kegiatan-kegiatan yang memberi arahan misalnya boleh dimainkan kepada semua peringkat bergantung kepada pengetahuan berbahasa dan kefasihan tertentu murid. Murid biasanya akan menjadi lebih seronok apabila berhadapan dengan kaedah permainan yang mencabar. Secara tidak langsung mereka akan menyedari kebolehan dan keupayaan mereka berbahasa dengan menggunakan bahasa yang telah mereka pelajari. Pada waktu yang sama, guru peranan sebagai pemberi maklumat bahasa.

(c) Bertindak sebagai alat mengikis bosan
Perasaan bosan atau jemu adalah salah satu sifat yang normal bagi seorang guru. Begitu juga kepada murid. Mereka akan menjadi lekas bosan, jemu, mengantuk dan lapar apabila menjelangnya waktu tengahari. Apabila berada dalam situasi sebegini seorang guru yang cuba menyampaikan maklumat atau info terutamanya yang berkaitan dengan pengetahuan tatabahasa ataupun aspek berbahasa yang lain akan menghadapi masalah. Ini kerana suasana pada waktu itu amat menjemukan dan membosankan murid. Oleh yang demikian sebagai langkah altenatif kepada permasalahan ini, satu aktiviti pembelajaran yang berbentuk permainan amat sesuai sekali digunakan sebagai satu teknik pengajaran yang berkesan dan reliven pada waktu itu.

(d) Alat Pemulihan, Pengukuhan dan Pengayaan
Pendekatan permainan amat sesuai sebagai instrument pemulihan, pengukuhan dan pengayaan. Jika dilihat kepada ciri-cirinya, pemainan bahasa dapat membantu kumpulan murid yang lemah dari aspek Intelligent Quality (IQ) untuk memahami pendekatan proses pembelajaran. Kumpulan murid yang bermasalah di dalam akademik juga boleh diatasi dengan pendekatan permainan bahasa. Mereka mungkin menghadapi masalah pengamatan, pendengaran, penangkulan atau recall review dan hafazan akan dapat diatasi sedikit demi sedikit dengan melibatkan mereka di dalam aktiviti-aktiviti yang bercorak permainan.

Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Rancangan Kurikulum Sekolah Menengah KBSM (1998)[5] juga telah menyenaraikan beberapa objektif permainan bahasa melalui pengajaran dan pembelajaran. Antaranya ;
(i) Untuk mengukuhkan lagi kecekapan berbahasa dan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
(ii) Untuk membolehkan pelajar menguasai kemahiran berbahasa tertentu mengikut keupayaan mereka.
(iii) Untuk mengukuhkan lagi isi pelajaran dan memberi peluang kepada pelajar menggunakan bahasa yang diajar.
(iv) Untuk memperluas dan memperkaya pengetahuan dan pengalaman pelajar dalam bidang bahasa.
(v) Untuk berinteraksi secara tidak formal melalui aktiviti-aktiviti yang telah disediakan sama ada melalui perbicangan atau perbualan semasa bermain.
(vi) Memupuk sikap bekerjasama, toleransi, berdisiplin, sabar dan amanah.


2. Ciri-ciri Permainan Bahasa.

Sebelum seseorang guru itu melaksanakan pendekatan permainan bahasa ini. Guru tersebut mestilah terlebih dahulu mengetahui tahap IQ dan EQ ( Emosional Quality ) murid yang akan diajarnya. Hal ini amat penting supaya set permainan bahasa yang bakal diajar nanti tidak membosankan atau menjemukan murid. Ini kerana tahap pemikiran dan penerimaan murid adalah berbeza antara satu sama lain. Bagi murid yang mempunyai tahap pemikiran cerdas dan pintar, (jenius) pemainan bahasa ini lebih merupakan proses pengukuhan dan pengayaan. Sebaliknya bagi murid-murid yang lemah IQ ianya merupakan satu teknik pemulihan untuk membantu mereka memahami proses pembelajaran.
Pastikan permainan bahasa ini dilaksanakan sebaik sahaja guru sudah memperkenalkan semua perkataan-perkataan yang telah dipelajari oleh murid. Ia mesti dilaksanakan bagi mengukuhkan lagi ingatan dan memupuk minat murid terhadap pembelajaran tersebut.[6] Antara ciri-ciri permainan bahasa yang baik adalah seperti berikut;
2.1. Ciri-ciri umum
(a) Gambar-gambar untuk permainan hendaklah terang dan senang difahami.
(b) Arahan dan peraturan permainan hendaklah jelas dan dapat dipatuhi.
(c) Pelajar yang pandai dan berkebolehan akan membantu guru membaca arahan-arahan permainan.
(d) Jika permainan itu mengunakan kad, sila pastikan ia senang dan mudah dikendalikan, dan perkataan yang tertulis hendaklah terang dan mudah difahami dan dibaca.
(e) Beri perhatian kepada pelajar yang sentiasa tewas dalam permainan. Beri peluang kepadanya sebagai pemerhati untuk jangkamasa yang tertentu.
(f) Pastikan permainan itu mempunyai objektif yag hendak dicapai.
(g) Sebaiknya alat BBM (Bahan Bantu Mengajar) disediakan sendiri oleh guru terbabit. Apa yang penting alat-alat tersebut memenuhi fungsi dan mencapai matlamat.
( h) Hentikan permainan anda ketika pelajar masih lagi terasa seronok dengan permainan itu. Ini penting supaya pelajar tidak jemu untuk permainan seterusnya.
2.2 Ciri-ciri Khusus[7].
(a) Dapat mengukuh dan meningkatkan penggunan bahasa seperti penguasaan empat kemahiran berbahasa iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
(b) Mempunyai rangsangan dan bahan yang menarik.
(c) Memberi peluang kepada pelajar untuk berinteraksi antara pelajar dengan pelajar, pelajar dengan guru dan tindak balas pelajar dengan bahan.
(d) Dapat merangsang pelajar bertidak balas secara aktif dan positif.
(e) Melibatkan pelajar secara aktif sama ada dalam kumpulan atau kelas.
(f) Mempunyai arahan dan peraturan yang jelas.
(g) Mencabar dan menggalakkan pelajar untuk berfikir secara rasional dan kritis.
(h) Permainan bahasa menyediakan aktiviti ke arah memupuk sikap-sikap positif seperti bekerjasama,berdisiplin, dan berkepimpinan di kalangan pelajar.


3. Kesan-kesan pengunaan kaedah Permainan Bahasa
Kesan-kesan pengunaan kaedah permainan bahasa ke atas murid sekolah kebangsaan dilihat dari dua aspek. Pertama kesan positif dan kedua kesan negatif.

3.1. Kesan Positif ;
i) Murid lebih bermotivasi untuk mengikuti topik yang diajar.
ii) Lebih menyeronokkan dan pembelajaran lebih ceria.
iii) Murid mempunyai tahap keyakinan diri yang tinggi dan berani mencuba sesuatu yang baru.
iv) Empat kemahiran berbahasa iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis dapat dilaksanakan dalam masa yang singkat.
v) Dapat memupuk nilai-nilai murni dan sikap-sikap positif seperti bekerjsama, berdisiplin, dan berkepimpinan di kalangan pelajar.


3.2. Kesan negatif.
i) Permainan memakan masa yang panjang. Guru sukar untuk melaksanakannya kerana peruntukan masa yang terhad..
ii) Murid terlalu leka dengan permainan dan pertandingan sehingga objektif tidak mencapai sasaran sepenuhnya.
iii) Sukar mengawal kelas. Murid akan membuat bising dan mengganggu proses pembelajaran di bilik sebelah.
Iv) Set permainan adakalanya tidak bersesuaian dengan tahap IQ murid.
v) Sukar mendapat alat BBM yang menarik di pasaran kalau ada pun harga terlalu mahal.
vi) Masalah kewangan untuk membeli bahan atau alat permainan yang siap di pasaran.
vii) Alat BBM yang dibina hanya sesuai untuk satu permainan sahaja.
viii) Kekurangan tempat untuk menyimpan alat permainan dengan selamat.




4. Contoh Set Permainan Bahasa.
Pemilihan tajuk adalah berdasarkan sukatan pelajaran bahasa Arab komunikasi j-QAF darjah satu
Tajuk : أهلاّ وسهلاّ
Nama permainan : “ Lebai Malang” ( ألرجل معْتَرِضٌ )
Objektif : Melatih keberanian pelajar dalam menyebut atau
menjawab soalan.
Bahan : Kerusi, kotak, pita rakaman (muzik nasyid), kad Denda.
Cara bermain : berkumpulan/Kelas.

2.2. Langkah Perlaksanaan Permainan :-

1. Permainan ini boleh dimainkan dalam satu kumpulan atau beberapa kumpulan (jumlah kotak adalah mengikut bilangan kumpulan).
2. Bilangan kerusi akan dikurang sebuah bagi setiap kumpulan. ( ini beerti jika jumlah pelajar dalam satu kumpulan 10 orang maka bilangan kerusi yang akan disediakan adalah 9 buah)
3. Kerusi-kerusi akan disusun membentuk satu bulatan. Murid-murid akan berdiri berdekatan bulatan kerusi tersebut.
3. Apabila lagu/muzik dimainkan, murid-murid akan berjalan mengelilingi bulatan kerusi tersebut.
4. Apabila muzik diberhentikan, murid-murid akan duduk di atas kerusi-kerusi tersebut. Murid yang tidak dapat duduk akan didenda.
5. Murid yang didenda, perlu mengambil sekeping kad di dalam kotak misteri, dan membacanya dengan kuat.
6. Pelajar yang didenda akan berlakon atau menjawab soalan.
7. Muzik akan dimainkan semula. Murid-murid akan kembali mengelilingi bulatan kerusi semula.
8. Seperti pusingan pertama, apabila muzik diberhentikan, pelajar yang tidak dapat duduk di atas kerusi akan didenda mengikut arahan yang tercatat pada kad denda. Begitulah seterusnya.
9. Guru membuat penilaian kendiri.













5. KESIMPULAN
Sebagai kesimpulannya. Dapatlah dirumuskan bahawa pendekatan permainan bahasa merupakan satu teknik yang baik. Hal ini kerana ia akan menjadikan proses pembelajaran di sekolah lebih menarik dan praktikal. Bagi guru yang inovatif dan kreatif ia akan mempelbagaikan proses pembelajaran supaya lebih nampak menarik dan menyeronokkan. Dengan kaedah yang digunakan ini akan dapat memberi motivasi kepada murid-murid yang lemah untuk memudahkan mereka mengingati tajuk yang telah diajar oleh guru. Kaedah permainan ini akan sentiasa dinanti-nantikan oleh murid kerana ia amat menyeronokkan dan menghilangkan kejemuan terutamanya di dalam penggajaran yang berbentuk penggunaan tatabahasa atau aspek berbahasa yang lain.


[1] Ustaz Zawawi Bin Ismail (2006). Pengenalan Pendidikan Bahasa Arab. Kuala Lumpur : UNITEM Sdn Bhd. M.s 78
[2] Ibid.
[3] ibid
[4] Ibid. Halaman 81
[5] Ibid. m.s 82
[6] Buku panduan Perlaksaan Model Model Pengajaran Dan Pembelajaran Dan Kokurikulum j-QAF Tahun !. (2005). Jabatan Pendidkkan Islam dan Moral. Kementerian Pelajarn Malaysia. M.s 105
[7] Kementerian Pendidikan Malaysia (1992). Sila rujuk buku modul OUM.karangan Ustaz Zawawi Bin Ismail (2006). Pengenalan Pendidikan Bahasa Arab. Kuala Lumpur : UNITEM Sdn Bhd. M.s 86

PELAJARAN JAWI DI SEKOLAH

1. PENDAHULUAN
Pelajaran jawi pada masa sekarang amat sinonim sekali dangan guru yang mengajar mata pelajaran pendidikan islam atau bidang keagamaan.Hal ini kerana penggunaan Bahasa Melayu amat berkait rapat di dalam proses pengajaran jawi mahupun pengajaran Pendidikan Islam.Secara tidak langsung guru Pendidikan Islam yang mengajar agama dan jawi turut terlibat di dalam penggunaan tatabahasa untuk pembelajaran jawi. Sesungguhnya guru Pendidikan Islam dan jawi bukan sahaja mengajar penghayatan agama malah penggunaan tatabahasa yang betul di dalam ayat.

2. FRASA
Di dalam huraian tatabahasa tradisional,[1] frasa ialah gabungan dua perkataan atau lebih, yang tidak dapat berfungsi sebagai predikat, walaubagaimanapun, dalam buku ini frasa diberi takrif sebagai binaan yang terdiri daripada sekurang-kurangnya satu perkatan yang berpotensi untuk menjadi unit yang lebih besar.
Frasa ialah kumpulan kata yang membentuk unit sintaksis sesuatu klausa.[2]
Dalam erti kata yang lain Frasa ialah unit yang boleh terdiri daripada satu susunan yang mengandungi sekurang-kurangnya dua perkataan, ataupun satu perkataan yang berpotensi untuk diperluaskan menjadi dua perkataan atau lebih.
Frasa terdiri daripada frasa subjek dan frasa predikat. Frasa Subjek dibentuk oleh frasa nama. Manakala Frasa Predikat pula dibentuk oleh empat jenis frasa, iaitu frasa nama (FN), frasa kerja (FK), frasa adjektif (FA) dan frasa sendi nama (FS). Kesemua frasa ini merupakan frasa utama di dalam ayat.
Frasa nama, frasa kerja,dan frasa adjektif ialah frasa –frasa endoksentik. Iaitu tiap-tiap satu boleh mengandungi satu unsur inti yang dapat menjadi wakil bagi setiap frasanya. Contohnya frasa nama,mempnyai kata nama sebagai unsur intinya. Frasa kerja , unsur intinya ialah kata kerja. Manakala bagi frasa sendi nama unsur intinya ialah frasa eksosentrik ( satu unsur inti yang boleh mewakili keseluruhan frasanya. Dua unsur wajib baginya ialah kata sendi nama dan frasa nama.

Dari segi maksud, jenis-jenis kata boleh dipecahkan kepada lima bahagian iaitu ;
a. Kata Nama
b. Kata Kerja
c. Kata Sifat
d. Kata Tugas

2.1. KATA NAMA
Kata nama ialah kata yang menjadi inti frasa nama dalam ayat dan lazimnya kata ini menamakan orang, benda, dan tempat yang bersifat konkrit atau abstrak[3]. Kata nama dapat dibahagikan kepada tiga jenis iaitu
a. Kata Nama Khas
b. Kata Nama Am
c. Kata Ganti Nama
2.1.1. Kata Nama Khas ialah kata nama yang merujuk khusus kepada orang, tempat atau benda. Contoh Kata Nama Khas yang terdapat di dalam akhbar Utusan Melayu ( Teks jawi) yang bertajuk “فليهاراله فرودك فلنخوغن نضارا” ialah
"كمنترين دالم نضري , كمنترين فلنخوغن , جاوتنكواس كابينيت فلنخوغن , كمنترين فرومهن دان كراجاءن تمفاتن , كمنترين بليا دان سوكن , كمنترين كصيحتن , فرتوبوهن فلنخوغن دنيا , مجليس فلنخوغن دنيا ."

Kata Nama Khas ini ialah kata nama khas tak hidup
· ملاوت مليسيا. تاهون
· فرتوبوهن فلنخوغن دنيا
· شريكت فغغكوتن اودارا , لأوت دان دارت

2.1.2. Manakala Kata Nama Am merujuk kepada benda-benda hidup jenis bukan manusia dan mendukung makna nama am. Bagi Kata Ganti Nama ialah perkataan yang menjadi pengganti kata nama khas dan kata nama am.
Contoh Kata Nama Am yang terdapat di dalam teks jawi ialah:
ايكونومي, فكرجأن, فلنخوغن ,ايندوستري, فنجاجه, فضاواي كراجاءن
Kata Nama Am ini tergolong dalam kata nama am konkrit.
Contoh Kata Nama Am abstrak yang terdapat dalam teks tersebut ialah:
نضارا , دنيا, ميثق, ايميج, كمرديكأن ,جربو
ضمفا بومي, سونامي

2.2. KATA KERJA
kata kerja ialah kata yang menunjukkan sesuatu perbuatan atau keadaan melakukan sesuatu[4]. Kata kerja terbina daripada kata dasar ataupun daripada kata terbitan. Kata kerja dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu:
a) Kata Kerja Transitif
b) Kata Kerja Tak Transitif
2.2.1. Kata kerja transitif ialah kata kerja yang mengandungi objek yang terdiri daripada frasa nama untuk melengkapkan maksudnya. Kata kerja transitif ini dibahagikan kepada dua iaitu kata kerja transitif aktif dan kata kerja transitif pasif.
2.2.2. Kata kerja tak transitif ialah kata kerja yang tidak memerlukan penyambut atau objek sesudahnya. Kata kerja tak transitif pula terdiri daripada kata kerja tak transitif tak berpelengkap dan kata kerja tak transitif berpelengkap.
Contoh : kata kerja transitif tak tanpa pelengkap.[5]
1. Semua orang pulang
2. Pemuda itu tersenyum.
Contoh : kata kerja transitif tak berpelengkap.
1. Keadaan bapanya beransur baik.
2. Dia menjadi guru.
Contoh Kata kerja tak transitif tanpa pelengkap di dalam teks jawi ialah
مشاركت جوض فرلو ممبنتو .
فيهق بركواس تمفاتن دان سكتور سواستا فرلو بكرجاسام

Di antara contoh kata kerja tak transitif berpelenkap di dalam teks jawi :
سكتور فلنخوغن امت فنتيغ كفد نضارا كران اي دافت منيغكتكن ايكونومي , مثدياكن فلواغ فكرجأن , ممفركنلكن ايميج مليسيا د مات دنيا دان منيغضلكن كسن فوسيتيف كفد مريك يغ ملاوت نضارا اين
2.3. KATA SIFAT
Kata sifat juga dikenali sebagai kata adjektif, ialah perkataan yang menjadi unsur inti dalam binaan frasa adjektif[6]. Frasa adjektif boleh terdiri daripadanya satu kata adjektif atau beberapa perkataan yang mengandungi kata adjektif dan unsur-unsur keterangan yang lain seperti kata bantu atau kata penguat. [7]
Kata sifat dapat dibahagikan kepada Sembilan jenis iaitu:
i. Kata sifat atau keadaan
ii. Kata sifat warna
iii. Kata sifat ukuran
iv. Kata sifat bentuk
v. Kata sifat waktu
vi. Kata sifat jarak
vii. Kata sifat cara
viii. Kata sifat perasaan
ix. Kata sifat pancaindera

Kata Sifat terbentuk melalui beberapa cara. Antaranya ialah terbentuk daripada kata sifat dasar, kata sifat terbitan, penggandaan kata sifat, kata majmuk, kata tugas, praklausa, dan prafrasa.
Kata Sifat yang terdapat di dalam teks jawi ialah
ممفركنلكن ايميج مليسيا د مات دنيا دان منيغضلكن كسن فوسيتيف كفد مريك يغ ملاوت نضارا اين.
Kata sifat yang terdapat di dalam ayat ini menunjukkan kata sifat yang bersifat ukuran. Kata Sifat yang menunjukkan ukuran yang terdapat di dalam teks tersebut
سكتور فلنخوغن امت فنتيغ كفد نضارا .

2.4. KATA ADVERBA
Kata adverb (Kata keterangan) ialah kata yang menerangkan kata kerja, kata adjektif dan kata keterangan yang lain. Kata keterangan ini boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian antaranya ialah:
I. Kata Keterangan Cara
II. Kata Keterangan Masa
III. Kata Katerangan Tanya
IV. Kata Keterangan Darjah
V. Kata Katerangan Tak Tentu
VI. Kata Keterangan Nafi
Kata katerangan cara digunakan untuk menerangkan cara. Kata keterangan masa digunakan untuk menerangkan masa. Kata keterangan Tanya digunakan untuk menerangkan cara, masa, keadaan dan sebab. Bagi kata keterangan darjah ianya digunakan untuk menerangkan kata adjektif. Kata keterangan tak tentu pula digunakan untuk menerangkan sesuatu yang belum pasti, dan bagi kata kerja keterangan nafi ianya digunakan untuk tujuan menafikan sesuatu.
Contoh kata keterangan tak tentu di dalam teks jawi ialah
تيدق اد سوارا يغ منافيكن كهيبتن مليسيا دالم مغنجوركن مجليس انتارابغسا .
2. KLAUSA
Klausa ialah satu unit rangkaian perkataan yang mengandungi satu subjek dan satu predikat dan mempunyai potensi untuk menjadi konstituen kepada ayat.[8]
Sebagai konstituen dalam prmbentukan ayat, klausa terbahagi kepada dua jenis iaitu klausa bebas dan klausa tak bebas.

Klausa bebas ialah klausa yang bolah berdiri sendiri dan boleh bersifat sebagai ayat pelengkap apabila diucapkan dengan intonasi yang sempurna.
Klausa yang tak bebas ialah klausa yang tidak dapat berdiri dengan sendirinya.Di dalam ayat yang mengandungi klausa bebas dan tak bebas, klausa bebas disebut klausa utama. Contohnya :
Kamu pandai kerana kamu rajin belajar.
Kamu pandai ialah (klausa bebas), dan kerana kamu rajin belajar ialah klausa tak bebas.
Contoh klausa di dalam teks jawi:
مليسيا(klausa bebas),
سباضاي ديستيناسي فلنخوغن اوتام دنيا (klausa tak bebas)
3. AYAT
Ayat merupakan satu perkataan atau (lebih kerap lagi) serangkai perkataan yang merupakan kesatuan yang membawa sesuatu maksud atau kalimah.[9]
Ayat dapat dimaksudkan sebagai :[10]
a. Unit pengucapan yang paling tinggi letaknya dalam susunan tatabahasa.
b. Mengandungi makna yang lengkap.
c. Terbina daripada satu atau beberapa perkataan yang diucapkan dengan intonasi yang sempurna, iaitu dimulai dan diakhiri dangan kesenyapan.
d. Terbina daripada dua eleman yang penting, iaitu subjek dan predikat.
Ayat terbina melalui perkataan,frasa, dan klausa. Perkataan ialah susunan tatabahasa paling rendah dan bebas. Frasa pula ialah satu perkataan atau gabungan dua perkataan yang berpotensi untuk menjadi unit yang lebih besar. Manakala Klausa ialah satu unit rangkaian perkataan yang mengandungi satu subjek dan satu predikat dan mempunyai potensi untuk menjadi ayat.
Setiap bahasa mempunyai jumlah ayat yang tidak terhad bilangannya. Namun demikian,daripad bilangan yang tidak terhad itu, ayat-ayat tersebut sebenarnya terbahagi kepada dua golongan iaitu ayat dasar (ayat inti) dan ayat terbitan (ayat transformasi).
Proses perubahan atau penerbitan ayat berlaku melalui proses peluasan, penggantian, pengguguran atau penyusunan semula unsur–unsur (konstituen) ayat yang terkandung dalam dalam sesuatu ayat dasar.
Ayat dibahagikan kepada beberapa kategori mengikut binaan, ragam, dan penggunaan kata kerjanya.
a. Binaan. Ayat terbahagi kepada dua, iaitu ayat tunggal dan ayat majmuk.
b. Ragam. Ayat terbahagi kepada ayat penyata,ayat tanya, ayat perintah, dan ayat seruan.
c. Penggunaan kata kerja. Ayat terbahagi kepada ayat aktif dan ayat pasif.
Ayat terbahagi kepada dua, iaitu ayat tunggal (simpleks) dan ayat majmuk (kompleks). Bilangan klausa yang terkandung dalam sesuatu ayat itu akan menenttukan sama ada ayat itu ayat tunggal atau ayat majmuk.
Ayat tunggal (simpleks) ialah ayat yang mengandungi hanya satu klausa, iaitu satu unit rangkaian perkataan yang mengandungi satu subjek dan satu prediket. Terbinanya ayat tunggal daripada subjek dan prediket. Subjek ialah bahagian ayat yang diterangkan, manakala prediket ialah bahagian ayat yang menerangkan subjek. Contoh:
Ali berjalan kaki. Ali ialah subjek, berjalan kaki ialah prediket
Ayat Majmuk ialah ayat yang terdiri daripada beebrapa ayat tunggal.
Contoh : Ibu Umar seorang guru. Bapa Umar seorang menteri. Kedua-dua ayat ini adalah ayat tunggal. Ayat ini akan ditukar menjadi ayat majmuk
Ibu Umar seorang seorang guru sementara bapanya seorang menteri.
Berdasarkan cara pembentukannya ayat majmuk terbahagi kepada tiga:
a. Ayat Majmuk Gabungan
b. Ayat Majmuk Pancangan
c. Ayat Majmuk Campuran.
Ayat Majmuk pancangan terbahagi kepada tiga jenis
i. Ayat relatif
ii. Ayat komplemen
iii. Ayat keterangan
Contoh ayat majmuk (kompleks) di dalam teks jawi
سموا فيهق تيدق كيرا كراجاءن فوست , كراجاءن نضري , فيهق بركواس تمفاتن دان سكتور سواستا فرلو بكرجاسام دالم مغوجدكن دان مغكلكن فرودك فلنخوغن يغ سديا اد .
Ini contoh adalah Ayat Majmuk Gabungan.
Contoh ayat penyata yang terdapat dalam teks jawi
كيمفين ايت جوض مثاسركن كحاضيرن 20 جوتا فلنخوغ ك نضارا اين


4. PENUTUP
Penggunaan tatabahasa yang betul amat perlu ditekankan kepada semua pelajar. Sesuai dengan pepatah melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Jadi melalui pendekatan mata pelajaran jawi yang diajar di sekolah rendah memang amat sesuai guru yang mengajar matapelajaran jawi menerapkan penggunaan tatabahasa yang betul dikalangan murid- murid di sekolah rendah. Bertepatan dengan seruan kerajaan yang menitikberatkan penggunaan bahasa Melayu yang tepat. Diharap dengan ini, akan dapat membantu meningkatkan martabat bahasa melayu itu sendiri, Maju bangsa kerana bahasa, marilah kita martabatkan bahasa kebangsaan kita.


\
[1] Nik Safiah Karim (1996). Tatabahasa Dewan Edisi Baru.m.s. 416.
[2] Kamus Dewan Edisi Ketiga.(1996) Dewan Bahasa dan Pustaka. M.s.356.
[3].Hamedi Mohd Adnan,Siri Kecemelangan STPM Bahasa Melayu kertas 910/1. M.s.139
Ibid M.s 140.
[5] Nik Safiah Karim, (1996).Op-cit .m.s.140
[6] . Hamedi Mohd Adnan,(1998) Op-cit m.s 140.
[7] Nik Safiah Karim, (1996). Op-cit .m.s.214.
[8] Ibid, .m.s 415.
[9] Kamus Dewan Edisi Ketiga. Op-cit m.s.78.
[10] . Hamedi Mohd Adnan(1998) Op-cit.m.s.89.

IBADAT MENDIDIK KEPERIBADIAN MUSLIM

1. PENGENALAN

1.1 Konsep Ibadah

Terdapat dua tujuan utama manusia dicipta oleh Allah S.W.T pertama tidak lain melainkan semata-mata untuk beribadah kepada Allah SWT sepenuh jiwa raga. Firman Allah Ta’ala:
Maksud ayat : “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”.

Kedua sebagai pemegang amanah Allah S.W.T mentadbir dan mengurus alam ini mengikut kehendak Allah S.W.T.Firman Allah S.W.T lagi dalam surah Al-Baqarah :

Ertinya : “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi".

Berasaskan kepada dua tujuan utama tersebut manusia membiak di atas nuka bumi dan di utus rasul-rasul a.s bagi memberi peringatan tentang kedua-dua perkara tersebut. Jika kita menghayati ikrar yang kita ucapkan setiap kali kita berdiri menyembah Allah iaitu “ إن صلاتى ونسكى ومحيى ومماتى لله رب العالمين sesungguhnya solatku, amal ibadahku, ( urusan ) hidupku dan matiku (semuanya) semata-mata kerana (Allah) tuhan sekelian alam.”, nescaya kita akan mendapati konsep atau skop ibadah sangat luas untuk diperkatakan. Ini bermaksud setiap gerak laku dan aktiviti-aktiviti yang kita lakukan di atas nuka bumi inipun dikira ibadah
Ibadah dalam Islam mempunyai pertalian terus menerus antara hamba dengan Allah S.W.T tanpa perantaraan sama ada orang biasa maupun golongan ulamak. Bagi mencapai matlamat ta’abbud ila Allah ianya tidak memerlukan kepada tempat-tempat tertentu atau wasilah sebagaimana terdapat di setengah-setengah agama lain.[1]
Berdasarkan kepada kedua-dua tujuan tersebut. Islam meletakkan beberapa konsep sebagai frame kepada ummatnya supaya tujuan hidup mereka tidak menyimpang daripada tujuan sebenar mengapa manusia itu dicipta. Di bawah ini diperturunkan beberapa konsep Ibadah dalam Islam yang wajar kita menghayatinya.[2]

a. Merupakan pengabdian yang dilakukan dengan cara tunduk dan merendah diri, dilakukan dengan hati yang ikhlas kerana Allah menurut cara-cara yang ditentukan oleh syara’.
b. Ibadah membentuk perhubungan yang terus antara hamba dengan Allah SWT.
c. Ia tidak memerlukan perantaraan atau wasilah.
d. Tanda bersyukur di atas nikmat Allah kepada hamba.
e. Ibadah mesti dilakukan dengan hati yang ikhlas dan khusyu’.[3]

Melihat kepada beberapa konsep ibadah di atas, kita akan mendapati ibadah mempunyai pengertian yang luas dan bersepadu merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia. Apakah maksud ibadah yang sebenarnya.


1.2. Pengertian Ibadah

Jka kita meneliti pengertian ibadah menurut al-Quran, kita akan mendapati ianya dgambarkan dalam dua bentuk.[4] Pertama, kepatuhan dan tunduk makhluk-makhluk yang tidak berakal secara tabi’e kepada ketentuan hukum Tuhan yang telah disediakan untuknya. Ianya dikenali sebagai Sunnatullah. Firman Allah S.W.T dalam surah Ar-Ra’dhu, ayat 15 :

سورة الرعد : 15

Maksud ayat :” Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, sama ada dengan sukarela atau dengan terpaksa; dan (demikian juga) bayang-bayang mereka; pada waktu pagi dan petang.

Ini bermaksud semua penciptaan Allah seperti matahari, bulan, bintang-bintang, angin, api, air, gunung-ganang, bukit-bukau, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan sebagainya akan tunduk patuh kepada ketentuan Allah S.W.T. Matahari, bulan bintang-bintang dan planet-planet bergerak mengikut orbit masing-masing. Begitu juga haiwan-haiwan, tumbuh-tumbuhan dan bahan-bahan serta sumber galian yang terdapat di dalam perut bumi tidak terlepas daripada hukum sunnahtullah.

Kedua kepatuhan oleh manusia dan jin kepada Allah SWT[5] yang Maha esa. Firman Allah dalam surah Az-Zaariah, ayat 56 :
Maksud ayat : “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”.

Allah SWT mengingatkan kepada kita bahawa tujuan utama manusia dan jin dicipta adalah semata-mata untuk menyembah Allah SWT. Seterusnya Allah mengingatkan kepada kita lagi bahawa hanya kepada-Nya sahaja yang mesti kita perhambakan diri, melakukan ketaatan dan pengorbanan seluruh jiwa dan raga kita. Firman Allah SWT :
Maksudnya : Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".
Keta’atan dan pengorbanan kerana Allah SWT berasaskan kepada kefahaman dan keikhlasan hati semata-mata kerana Allah SWT. Inilah maksud ibadah Sebenar. Jesteru segala aktiviti sama ada yang berkaitan soal agama maupun urusan keduniaan hendaklah dilaksanakan sebagai tanda keikhlasan kita kepada Allah Swt. Setiap kali kita mendirikan solat, kita akan membaca doa iftitah ;
إن الصلا تى، نسكى ، محياي ومماتي لله ربالعالمين
Inilah pengakuan seorang hamba kepada tuannya. Hasil daripada pengabdian ini akan melahirkan seorang insan yang berbudi pekerti dan berakhlak mulia, luhur, sentiasa beramal soleh dan sentiasa bertaubat jika melakukan kesalahan kepada Allah SWT.

Berdasarkan kepada pengertian ibadah tersebut dapat difahami bahawa terdapat dua bentuk ibadah yang menjadi syariat kepada umat Islam. Iaitu ibadah umum dan ibadah khusus.


2. PEMBAHAGIAN IBADAT.

Ibadah nerupakan pokok kepada benih iman yang berkembang dalam jiwa seseorang muslim. Ianya dizahirkan melalui pengamalan anggota zahir manusia. Ianya terbahagi kepada dua jenis. Iaitu ibadah khusus dan ibadah umum.

2.1. Ibadah Khusus.

Ibadah khusus merupakan ibadah asas atau ibadah induk[6] kepada konsep Ubudiyyah makhluk[7] kepada khaliqnya. Dalam mazhab Syafie[8] ibadah khusus dikenali sebagai Fardhu Ain. Fardhu Ain ialah suatu tuntutan yang wajib ke atas setiap individu mukallaf dengan tuntutan secara putus( jazim)[9]. Contohnya, Seperti solat-solat fardhu, puasa dibulan Ramadhan, zakat dan haji. Ibadah-ibadah ini wajib ainni dan mesti dilaksanakan oleh setiap individu yang akal baligh serta sudah ditaklifkan dengan bebanan perlaksanaan hukum-hukum syariat yang lima.[10]

Maksudnya manusia wajib tunduk dan patuh kepada hukum-hukum yang ditentukan oleh syariat Islam, yang berada dalam kategori Fardhu Ain secara ilmu dan amal.[11] Kefardhuan tersebut tenkandung dalam rukum Islam yang lima. Anataranya termasuklah mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan solat lima waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, berzakat, dan mengerjakan haj ibagi yang berkemampuan.

Kefardhuan rukun-rukun Islam yang lima telah dimetrai oleh Allah SWT dalam ayat-ayat suci Al-Quran dan ketetapan ini berkekalan sehingga hari kiamat. Terdapat banyak dalil nakli yang berkaitan dengan kewajipan melaksanakan rukun Islam yang lima.
a. Pertama kewajipan solat.

Allah SWT merakamkan kewajipan mengerjakan solat lima waktu dalam surah al-Lukman, ayat 17 yang berbunyi
Yang bermaksud : "Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.

b. Manakala kewajipan berpuasa pula terdapat dalam surah Al-Baqarah
ayat 183 :

Maksud ayat :” Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.”
Dan diperkuatkan lagi dengan firman Allah Ta’ala dalam surah al-Baqarah ayat 185 :
Maksud ayat :”………. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu”

c. Antara ayat-ayat yang berkaitan dengan kefardhuan haji seperti berikut :
Firman Allah SWT yang berbunyi :
Maksud ayat :” Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya.“
Ibadah khusus tersebut tidak hanya terhad kepada ibadah-ibadah wajib sahaja bahkan ibadah-ibadah sunat ternasuk fadhail Amal juga termasuk dalam jenis ibadah khusus. Diantara amal ibadat sunat termasuklah solat-solat sunat yang mengiringi solat-solat fardhu, solat-solat sunat lain, puasa-puasa sunat, membaca al-Quran, bersedekah dan sebagainya. Adakalanya ibadah-ibadah tersebut tidak dinyatakan secara khusus dalam Al-Quran tetapi difahami melalui penjelasan hadis-hadis Nabi SAW .
Ibadah khusus adalah ibadah yang ditentukan kaedah perlaksanaannya, rukun, perkara wajib, sunat serta larangan-larangan tertentu dengan tujuan membina batin (kerohanian) manusia agar ianya sentiasa berhubungan dengan Allah SWT[12]. Ibadah-ibadah khusus juga sebagai kekuatan dan benteng kerohanian yang ampuh supaya kita dapat mengharungi cabaran duniawi dan halangan-halangan dalam peribadatan kita kepada Allah.


2.2. Ibadah Umum.

Ibadah umum lebih bersifat literal atau muamalah sesama makhluk. Skop bidang ibadah umum agak luas, merangkumi segala keperluan hidup dan segala aktiviti yang bersifat duniawi. Ibadat umum juga dikenali sebagai fardhu kifayah iaitu suatu tuntutan ke atas sekumpulan orang Islam, bukan keatas setiap individu. Apabila sebahagian daripad mereka melakukan tuntutan tersebut, maka ianya sudah memada dan dosa orang lain akan gugur. Tetapi semuanya dianggap menderhaka jika tidak ada seorangpun yang menunaikannya. Antara Fardhu kifayah termasuklah soal-soal siasah politik (pentadbiran), muamalat, munakahat, Qanuniyyah, jihad, ilmu pendidikan, dan sebagainya dan sejajar dengan perkembangan teknologi semasa.

Ibadah umum konsepnya sama seperti konsep ibadah khusus. Ini kerana seluruh pelakuan dan gerak-geri Manusia muslim akan diambil kira agar ianya tidak terkeluar dari penilaian hokum yang lima.[13] Iaitu hokum wajib, sunat, makruh, dan harus. Bahkan niat di dalam hati untuk melakukan kebajikan juga akan diberi ganjaran oleh Allah SWT sekalipun individu muslim itu belum melakukannya lagi.

Untuk menentukan nilai pelakuan seseorang individu muslim itu sebagai ibadah atau tidak, islam menggunakan alat pengukur yang begitu seni dan halus. Iaitu hati manusia. Sabda Nabi SAW ;
إنماالأعمل بالنيات وإنما لكل إمرئ ما نوا،( أو كما فال)
Maksud hadis ;” Sesugguhnya segala amalan itu adalah (dimulai) dengan niat. (dan) setiap orang mendapat pahala berdasarkan apa yang dia niatkan…”

Berasaskan kepada hadis di atas para ulamak fiqh bersependapat bahawa setiap amalan yangdikalukan oleh mukmin yang mukallaf tidak dilkira dari sudut syarak dan tidak diberi pahala dengan hanya melakukannya kecuali disertai dengan niat.[14]

Jika individu muslim benar-benar melaksanakan ibadah tersebut dengan hati yang ikhlas semata-mata untuk mendapat redha Allah SWT, individu muslim tersebut akan mendapat dua keuntungan. Pertama keuntungan dunia. Kejayaan yang dikecapi keselesaan ketenangan jiwa dan keuntungan kedua ialah jaminan keselamatan di hari yang tiada tempat perlindungan kecuali perlindungnan Allah SWT. Dan akhirnya dia akan menikmati ganjaran syurga yang kekal abadi. Sebuah doa yang rasullullah ajarkan kepada kita : "ربنا أتنا فى الدنيا حسنة وفى الأخرة حسنة وقنا عذاب النار"



3.0. PENDIDIKAN DALAM IBADAT

Berasaskan kepada pengertian ibadat dan pembahagiannya, satu penilaian yang penting dalam kehidupan individu muslim ialah ibadah membentuk keperibadian muslim yang sejati, mampan, dinamik, punyai syahsiah yang luhur, digeruni oleh kawan dan lawan. Inilah kesan pendidikan pengamalan ibadah di dalam kehidupan individu muslim.


3.1. Ketaatan dan kepatuhan kepada tuntutan syarak.

Ibadah mendidik kita supaya sentiasa mematuhi arahan atau peraturan yang telah ditentukan oleh Allah SWT. Solat misalnya mepunyai tatacara dan kaifiyyatnya yang tertentu. Segala Rukun dan syarat hendaklah dipatuhi. Nilai pendidikan yang boleh dilihat dalam pengamalan solat ialah konsep taat dan patuh.

Hasil daripada penghayatan ibadah solat menjadikan Individu muslim seorang yang patuh kepada arahan ketua atau majikan maka tidak berlaku penyelewengan dalam pekerjaannya. Pelajar mematuhi arahan dan peraturan sekolah, isteri taat kepada suami. Maka tidak berlakulah kepincangan rumah tangga. Akhirnya konsep ini akan membentuk satu masyarakat Islam yang harmoni, aman sejahtera.


3.2. Penghayatan Sifat-Sifat Mahmudah

Ketertiban yang menjadi rukun bagi sesuatu pengamalan ibadat akan menjadikan sesuatu ibadat itu kelihatan cantik dan tersusun. Ibadat juga mempunyai nilai adab yang tinggi. Sebagai contoh ibadah membaca al-Quran. Al-Quran tidak boleh dibaca semborono tanpa menjaga adab-adab membaca al-Quran. Antara adab-adab mmbaca al-Quran seperti berwudhuk terlebih dahulu, menutup aurat, mengadap kiblat dan membacanya dengan tartil dan bertajwid serta menghayati isi kandungan ayat-ayat suci al-Quran. Kesemua adab-adab tersebut seharusnya dijaga dan dipelihara agar sesuatu amalan ibadah itu diterima Allah.
Hal tersebut akan membentuk nilai-nilai atau sifat mahmudah kepada diri pembacanya. Antara sifat-sifat mahmudah yang dapat diterapkan ke dalam diri pembaca khsusunya dan umat Islam amnya ialah berlapang dada, sabar, dan segala sifat-sifat mahmudah akan membentuk ciri-ciri insan muslim yang berakhlak mulia.


3.3. Menuntut ilmu suatu kewajipan.

Firman Allah SWT dalam ayat 1-5, surah al-A’laq :
Maksud ayat : “Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

Banyak hadis-hadis nabi yang berkaitan kefardhuan menuntut ilmu. Sabda Rasulullah SAW :
طلب العلم فريضة على كل مسلم
Maksud hadis : “ Menuntut ilmu wajib ke atas setiap individu muslim.”
Dan sabda baginda S.A.W. lagi :
طلب العلم من المحدي الى اللحدي
Maksud Hadis: “tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad”
Hadis tersebut menjelaskan mengenai konsep Pendidikkan sepanjang hayat, ayat al-Quran dan hadis tersebut sebagai dalil bahawa menunut ilmu merupakan satu kewajipan atau dengan kata lain ianya merupakan fardhu kifayah ke atas setiap individu muslim sama ada lelaki maupun perempuan. Melalaui ilmu pengetahuan kita dapat menghasilkan berbagai penemuan baru, membezakan di antara yang hak dan yang batil, mengklasifikasikan sesuatu itu halal atau haram dan sebagainya.

Apa yang penting sekali ialah dengan ilmu pengetahuan kita akan bertambah yakin kepada kewujudan Allah SWT. Kita akan bersungguh-sunguh beramal ibadat atau melakukan sebarang kerja kerana-Nya. Iaitulah konsep Ubudiyyah dalam semua aktiviti harian kita. Ini supaya segala amal ibadah kita diterima oleh Allah SWT. Pujangga Arab ada mengatakan :
العلم بلا عمل كالشجر،بلا ثمر
Maksudnya : ilmu jika tidak diamalkan seperti pohon pokok yang tidak berbuah.


3.4 Tanggungjawab Memelihara Amanah Allah.

Allah SWT telah meletak satu bebanan taklifi kepada manusia setelah Allah SWT melantik manusia sebagai khalifah di atas muka bimi ini. Iaitu tanggungjawab atau amanah menjaga dan mengurus sumber alam ini. hal tersebut boleh difahami dari Firman Allah Ta’ala dalam dalam ayat surah Al-Baqarah :
Maksud ayat : “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi".

Penghayatan tentang pengurusan sumber ini dapat dilihat dalam pengamalan ibadah seharian. Ini kerana Allah tidak menyukai orang yang membazir firman Allah :
Maksud ayat :” Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.”

Melalui ibadah, Islam mendidik umatnya mensyukuri nikmat yang dikurniakan Allah SWT kepada mereka dengan mengurus sumber tersebut dengan betul. Contohnya jangan membazir ketika berwuduk, kaedah menyamak najis mughallazah, ini menunjukkan bahawa keperihatinan ajaran Islam terhadap umatnya supaya bersikap berjimat-cermat, belanjawan berhimah, bijak dan sebagainya.


3.5 Taawun wa Tabarru’

Konsep ta’awun dan tabarruq yang terdapat dalam ibadat menngandungi nilai tolong-menolong dan bantu-membantu sesama Islam.
Ertinya:” …….Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat)”

Nilai inilah yang Islam cuba terapkan dalam ibadat puasa, solat berjemaah, zakat dan bersedekah. Ibadah zakat umpamanya, jika dilaksanakan secara betul dan adil ianya akan merapatkan jurang di antara golongan kaya dengan golongan miskin. Si miskin tidak iri hati atau cmburu kepada kekayaan si hartawan. Orang kaya tidak merasa sombong dengan kekayaan yang mereka miliki. Masing-masing saling bantu-membantu antara satu sama lain. Inilah yang disabdakan oleh Nabi SAW ; “Umat Islam seperti satu binaan. Saling kuat menguatkan antara satu sama lain.” Bak kata pepatah melayu cubit peha kanan peha kiri turut terasa sakit.

Dalam sistem muamalah Islam tedapat beberapa Istilah yang cuba diperkenalkan oleh tokoh-tokoh pemikir Islam seperti Syed Naquid Al-Atas, Ngku Aziz. Dan Perdana Menteri Malaysia Dato’ Seri Abdullah B. Ahmad Badwi. Antaranya seperti sistem Pebankan Islam, mata wang Dinar, Ar-Rahnu (sistem pajak gadai ), mahkamah syariah dan Islam Hadhari.

Takaful Nasional contohnya cuba memperkenalkan konsep tersebut dalam perniagaan mereka. Islam menjaga kebajikan umatnya dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Gadaian, dan hutang umpamanya merupakan ibadah fiqh yang berbentuk taawun wa tabaaru’. kesinambungan kedua-dua konsep ini dapat membantu golongan yang lemah dan mendekatkan jurang antara golongan kaya dengan golongan miskin. Jenayah kecurian, rompakan, penculikkan dan bunuh dapat dikurangkan. Akhirnya keamanan dapat diwujudkan. Masayarakat dapat hidup aman damai.

4. PENUTUP


Berasaskan kepada pokok perbnicangan yang panjang lebar di atas, beberapa kesimpulan atau rumusan boleh dibuat. Pertama. Ajaran Islam tidak hanya terbatas kepada pengamalan ibadah khususiyyah Ad-Diniyyah semata-mata. Akan tetapi konsepnya luas mencakupi seluruh kehidupan ummah. Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Imran, ayat 110 :
Maksud ayat :” Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.
Kedua Dalam sistm pendidikan islam ianya bersifat pendidikan sepanjanng hayat. Manakala doktrin-doktrin pendidikan dalam konsep ibadah adalah tetap, teguh dan mempunyai ukuran nilai yang terlalu seni. Iaitu keikhlasan hati dan kelurusan amal. Jesteru kebenaranya dapat disingkap dengan sabda Rasullullah SAW :
Perlu ditegaskan disini bahawa ibadat yang dikehendaki dalam Islam bukanlah gambaran dan bentuknya yang zahir sahaja, tetapi yang dikehendaki dengan konsep ibadat ialah tujuan, makna serta perlaksanaannya. Oleh itu tidak ada manfaat solat jika masih bergelumang dengan maksiat. Tidak diterima ibadat haji dan zakat jika ianya disertai dengan sifat riak. Ini beerti ibadat itu dilaksanakan sebagai kecintaan dan kesyukuran seorang hamba kepad tuannya tanpa mengharap atau mempunya tujuan tertentu. Sabda Nabi : من قال لا إله إلا الله مخلصا دخل الجنة


RUJUKAN
1. Prof Dato’ Dr Haron Din ( 1985). Manusia dan Islam Academe Art & Printing Service Sdn Bhd. Kuala . Lumpur.
2. Dato’ Syeikh Ghazali Hj Abd Rahman(1997). Memasuki Gerbang Perkahwinan. K.Lumpur: JAKIM.
3. ________________ (1992). Mutiara Amal. Kuala Lumpur: Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia.
4. Dr Mustofa Al-Khin, Dr Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji. (1998), Fiqh Al-Manhaj. Terjemahan Ustaz Ridzuan bin Hashim. Pustaka Salam SDN BHD.
5. Mustofa Al-Bugho & Muhyidin Misto. (1998), Syarah Hadis 40 Imam Nawawi. Terjemahan Ustaz Hj Mohd Asri Bin Hj Hashim, Ustaz Syahruzzaman B. Bistamin dan ustaz Khairuddin B. hazali . Pustaka Salam SDN BHD.
6. Al-Quran Al-Karim
7.


[1] Prof Dato’ Dr Haron Din ( 1985). Manusia dan Islam Academe Art & Printing Service Sdn Bhd. Kuala . Lumpur. M.s 113
[2] Dato’ Syeikh Ghazali Hj Abd Rahman(1997). Memasuki Gerbang Perkahwinan. K.Lumpur: JAKIM. m.s 7
[3] Ibid.
[4] ________________ (1992). Mutiara Amal. Kuala Lumpur: Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia. Halaman 7
[5] Ibid
[6] Dato’ Syeikh Ghazali Hj Abd Rahman(1997 ). Op-cit. Halaman 7
[7] Makhluk berakal ; manusia dn jin.
[8] Dr Mustofa Al-Khin, Dr Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji. (1998), Fiqh Al-Manhaj. Terjemahan Ustaz Ridzuan bin Hashim. Pustaka Salam SDN BHD. Halaman 28
[9] Ibid.
[10] Hukum syariat yang lima iaitu ; wajib, haram, sunat, makruh dan harus.
[11] ________________ (1992). Mutiara Amal. Op-cit. Halaman 2

[12] Ibid.
[13] Ibid halaman 3.
[14] Dr Mustofa Al-Bugho & Muhyidin Misto. (1998), Syarah Hadis 40 Imam Nawawi. Terjemahan Ustaz Hj Mohd Asri Bin Hj Hashim, Ustaz Syahruzzaman B. Bistamin dan ustaz Khairuddin B. hazali . Pustaka Salam SDN BHD. Halaman 16.

resm uthmani

1.0 PENGENALAN

1.1. Ta’arif Al-Quran.

Pengertian Al-Quran dapat dilihat dari dua sudut. Pertama pada bahasa dan kedua pada istilahan.

1.1.1 Al-Quran pada bahasa

Perkataan Al-Quran berasal dari perkataan qiraah[1] atau bacaan. Maksudnya al-Quran itu dibaca. Firman allah Ta’ala dalam surah al-Ala’

Ertinya : “Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Pengertian ini amat bertepatan sekali dengan pendapat pakar-pakar bahasa. Mereka menggunakan kata terbitan untuk diistilahkan kepada maf’ul.[2]

Pendapat kedua menyatakan Al-Quran bermaksud satu bentuk himpunan, kerana kalimah al-Quran berasal dari kata dasar yang bermakna himpunan[3].

Pendapat lain menegaskan bahawa perkataan Al-Quran itu sendiri merujuk kepada wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w dan bukan dari mana-mana kata dasar. Sebutannya tetap “Quran” ( Hamzah wasal)[4] satu pendapat lagi mengatakan bahawa perkataan Al-Quran itu berasal dari kata qarana yang bermaksud bandingan. Ini beerti bahasa Al-Quran itu jika dibandingkan dengan kitab-kitab yang lain dikelaskan akan menampakkan keistimewaannya[5].


1.1.2 Istilah ulama’ Mufassirin

Para ulama’ Mufassirin sepakat mendefinisikan Al-Quran sebagai “ Kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w serta membacanya adalah satu ibadah.[6] Ini beerti kalam Allah SWT yang diturunkan kepada nabi-nabi lain bukan al-Quran begitu juga dengan hadis Qudsi dan seumpamanya. Ada pendapat lain yang membawa maksud sama seperti pendapat tersebut iaitu “ Al-Quran ialah kalam Allah yang bermukjizat yang diturunkan kepad Nabi Muhammad s.a.w. berperantaraan Jibril a.s dalam bahasa Arab, sampai kepada kita secara mutawatir dan membacanya adalah satu ibadah.[7]

1.2. Ta’arif Asbabun Nuzul.

Perkataan asbabun nuzul menurut ahli bahasa terdiri daripada gabungan dua perkataan iaitu perkataan Asbabun dan An-Nuzul. Asbabun adalah kata jamak bagi sababun yang bererti sebab dan kata nuzul masdar dari kata kerja fail nazala bermaksud telah turun[8]. Jesteru penurunan ayat-ayat Al-Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai sebab-sebab atau peristiwa tertentu yang adakalanya menghuraikan masalah ataupun mendhobitkan hukum tertentu.[9]

Menurut ahli Mufassirin, Asbabun Nuzul ialah segala keadaan dan peristiwa yang menyebabkan turunnya ayat-ayat Al-Quran.[10] Dan Abu Ishak Asyasyathiby[11] menyebutnya sebagai Asbabut tanzil. Kita tidak akan tahu mengapa terdapat beberapa perkara yang sama tetapi hukum yang berbeza tanpa mengetahui Asbabun Nuzul. Sehubungan dengan itu, Para ulamak mufassirin telah membentuk beberapa kaedah bagi memudahkan mereka dan pengkaji Al-Quran menguraikan beberapa masalah yang timbul dalam Asbabun Nuzul.



2.0 KAEDAH MENGETAHUI ASBABUL NUZUL

Pada asasnya tiada cara untuk menentukan atau menetapkan sesuatu mekanisma sebagai alat penentu untuk mengetahui kesahan atau kesahihan sesuatu cerita atau riwayat yang berkaitan penurunan ayat-ayat tertentu. Sungguhpun begitu. Sebuah hadisyang diriwayatkan oleh Al-Wahidi dengan sanadnya sendiri, telah meriwayatkan bahawa Ibn Abbas, katanya Rasullullah SAW bersabda :
“Berhati-hatilah ( dalam meriwayatkan sesebuah hadis, kecuali yang benar-benar kalian benar-benar mengetahui sebab(nya). Barangsiapa yang mendustakan atas diriku secara sengaja, maka hendaklah bersiap-siap menempah neraka. Dan barangsiapa berdusta atas Al-Quran tanpa ilmu, maka (juga) hendaklah bersiap-siap menempah neraka”.

Jika kita merujuk kepada hadis di atas, jelaslah bahawa sesuatu cerita atau riwayat yang berkaitan dengan sesuatu sababul nuzul tidak boleh diterima kecuali ianya benar-benar dipastikan kesahihan periwayatannya. Ini kerana sudah pasti para sahabat tidak akan mengatakan sesuatu sebab atau peristiwa yang berkaitan penurunan ayat-ayat tertentu jika hanya berdasarkan pendapat atau rukyah mereka semata-mata.

Perawi itu hendaklah mendengar terus dari orang-orang yang mengetahui turunnya ayat Al-Quran atau dari orang-orang yang memahami Asbabun Nuzul dan mereka mestilah menelitinya dengan cermat, baik dari kalangan sahabat, tabi’in atau lainnya. Juga melalui catatan para ulamak yang thi’qah (dipercayai).[12]

Begitu juga, jika terdapat periwayatan asbabul nuzul oleh sahabat maka ianya boleh diterima kerana penyampaian seorang sahabat mengenai sesuatu perkara yang bukan berkaitan ijtihad maka hukumnya ‘marfu’. Sebaliknya jika periwayatan itu melalui hadis mursal[13] hukumnya, tidak boleh diterima kecuali hadis tersebut mencapai tahap hadis sohih dan diperkukuhkan lagi dengan hadis mursal lain serta dengan syarat bahawa terdapat dalam sanad hadis mursal tersebut ulamak tafsir yang meriwayatkan hadis itu dari sahabat. Antaranya seperti Mujahid, ikrimah dan Saied Ibn Jabir.[14]

Terdapat beberapa panduan yang digariskan oleh para ulamak mufassirin dalam memahami asbabun nuzul antaranya ;
a) Perawi itu sendiri menyatakan lafaz sebab penurunan ayat dengan jelas dan tegas. iaitu riwayat yang sohih. Contohnya seperti kata perawi “ sebab turun ayat ini begini…………..”

b) Jika terdapat huruf ; fa ( ف ) ; f’a ‘ta’qibyah” pada kata “Nazala” seperti kata-kata perawi” .[15] contoh:
حدث كذا او سئل عليه السلام عن كذا فنزلت آية كذا
Ertinya : “Terjadi peristiwa ini atau nabi ditanya tentang peristiwa ini maka turunlah ayat ini”

Maka yang demikian itu, merupakan penyataan atau nas yang jelas menunjukkan sebab turunnya ayat tersebut.
c) Tetapi jika seorang perawi mengatakan:
نزلت هذه الاية فى كذا
Ertinya: “ ayat ini turun tentang itu”

Maka ibarat ini mengandungi dua kemungkinan, yakni : mungkin penyataan itu menunjukkan sebab turunnya ayat tersebut atau mungkin juga ia mengandungi sesuatu hukum di dalam ayat itu. Mengenai masalah ini, Al-Zarkasyi dalam kitabnya Al-Burhan berkata :
قد عرف من عادة الصحابة والتابعين أن أحدهم إذا قال : نزلت هذه الاية فى كذا فإنه يريدبذالك أن هذه الاية تتصمن هذا الحكم لا أن هذا كان السبب فى نزولها
Ertinya : telah diketahui kebiasaan para Sahabat dan Tabi’in, bahawa apabila mereka mengatakan : “ Turun ayat ini tentang itu”, maka maksud mereka ialah menerangkan bahawa ayat itu mengandungi hukum itu, bukan dimaksudkan untuk menerangkan sebab turunnya ayat sahaja”. [16]

d) Ulama’ tafsir menggunakan uslub yang berbeza-beza untuk menunjukkan sebab nuzul. Antaranya ;

i. Uslub yang secara terang menggunakan kata sebab. Misalnya dikatakan: “sebab nuzul ayat ini adalah begini-begini” ungkapan ini jelas menunjukan sebab turunnya ayat.

ii. Berkemungkinan ayat itu turun untuk menjawab persoalan yang ditanya kepada rasullullah SAW dan memerlukan penegasan dalam jawapan yang diberi.[17] Contohnya persoalan mengenai roh, dalam sebuah riwayat daripada Ibn Mas’ud menceritakan bahawa sekumpulan orang Yahudi telah bertanyakan perihal tentang Roh orang mati. Nabi SAW terdiam seketika, kemudian turunlah ayat 85, surah Al-Isra’:

Ertinya :” Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja".
iii. Kadang-kala tidak menggunakan uslub yang jelas mengenai sebab turunnya ayat, atau penggunaan huruf fa’ mahupun jawapan kepada persoalan yang diajukan kepada Nabi SAW tetapi berkemungkinan ada perkaitan dengan masalah tersebut atau pengkhabaran berkemungkinan juga ayat itu mengandungi hukum[18] fiqh.

Berdasarkan kepada pendapat-pendapat ulamak mufassirin di atas jelas kepada kita bahawa jika perawi itu secara terang menyebut sebab-sebab ayat itu diturunkan maka tidak diragui lagi bahawa itulah asbabun nuzul bagi ayat tersebut. Tetapi jika tidak terdapat ungkapan sebab atau perkataan (نزل) ia bolehlah difahami dari konteks ayat itu diturunkan. Adakah ianya berkaitan peristiwa yang berlaku, atau menzahirkan hukum fiqh atau hanya pengkabaran tentang sesuatu perkara sahaja. Perlu ditegaskan di sini bahawa hanya mereka yang mahir tentang penurunan ayat atau menukilkan secara langsung dari orang yang berada di sisi nabi SAW pada ketika ayat itu diturunkan, maka itu adalah benar-benar riwayat sababun nuzul yang sohih. Ini kerana ianya mempunyai beberapa faedah atau kepentingannya.


3.0 KEPENTINGAN ASBAB AN-NUZUL

Kepentingan mempelajari dan mengetahui Al-Asbabun Nuzul amat besar pengaruhnya dalam pentafsiran ayat-ayat suci Al-Quranul karim. Hal ini kerana dengan ilmu tersebut seseorang ahli tafsir dapat memahami kehendak ayat-ayat Al-Quran dengan tepat. seterusnya dapat mengelak berlakunya kekeliruan dalam menghuraikan pengertian ayat secara terperinci. Kita akan membincang kepentingan Asbab An- nuzul dari dua sudut. Iaitu pertama; Pendapat Ulamak dan Kedua secara umum.

Mari kita lihat beberapa pandangan para ulama mufassirin mengenai kepentingan ilmu Asbabun


3.1. Pandapat ulamak

i. Al Wahidi [19]menpunyai pendapatnya sendiri ;
لا يمكن معرفة تفسير الآية دون الوقوف على قصتها ويان نزولها
Ertinya: “Tidak mungkin akan diketahui tafsiran ayat, tanpa mengetahui kisahnya dan keterangan turunnya” [20]

ii. Ibnu Taimiyah[21] menegaskan bahawa mengetahui sebab turunnya ayat akan dapat menolong untuk memahami ayat ( suci Al-Quran ) kerana sesungguhnya mengerti sebabnya dapat menghasilkan pengetahuan tentang akibatnya”[22]

iii. Ibnu Daq’iq[23] berpandangan bahawa ;” Mengetahui sebab turun ayat adalah jalan yang kuat dalam memahami maksud-maksud ayat.”[24]

Merujuk kepada pandangan dan pendapat para ulamak mufassirin di atas, jelaslah kepada kita kepentingan dan perlunya ilmu Asbabun Nuzul dan Ulamak Muhaaqqiqin [25] dengan tegas menghukum haram kepada penafsiran ayat-ayat Al-Quran tanpa mengetahui Asbabun Nuzulnya. Ini kerana kesilapan mengurai dan membahas isi kandungan ayat-ayat Al-Quran akan menjerumuskan seseorang muslim itu kepada kesalahan besar dalam memahami Al-Quran.


3.2. Kepentingan Umum

Antara kepentingan umum mempelajari dan mengetahui asbabun nuzul ;

3.2.1 Mengetahui kebijaksaan Allah SWT secara terperinci mengenai syariat yang diturunkannya

Ini jelas apabila kita merujuk kepada sebab-sebab sesuatu ayat itu diturunkan, kepada siapa ayat itu ditujukan (khitab), apakah kesan penurunan ayat itu dalam konteks Muslim dan Non-Muslim serta beberapa nilai-nilai positif yang boleh kita hayati.

Ayat-ayat Makkiyyah misalnya lebih menjurus kepada dakwah secara umum. Sebaliknya ayat-ayat Madani lebih menfokuskan kepada pembangunan Masyarakat Islam dan hubungan antara Orang Islam dengan masyarakat bukan Islam. Antara kesan-kesan positifnya ialah orang Islam akan lebih teguh keimanannya kepada keesaan Allah SWT, dan bersedia melaksanakan segala suruhanNya, meninggalkan segala tegahanNya demi kecintaan kepada Ilahi. Manakala golongan Non-Muslim, jika mereka mengkaji Isi kandungan Ayat-ayat suci Al-Quran (lebih-lebih lagi mengkaji mengenai bab mengetahui Asbabun Nuzul) besar kemungkinan akan mendapat hidayah Allah dan mereka menjadi penganut Islam yang patuh dan cintakan Allah SWT.


3.2.2 Nilai kesenian dan kesusasteraan yang tiada tolok banding.

Susunan ayat-ayat suci Al-Quran amat indah dan mengkagumkan kepada sesiapa sahaja yang ingin mengkajinya, terutamanya dari sudut bahasa dan kesusasteraan Arab. Melalui Ilmu Ma’ani dan Ilmu Bayan misalnya, kita dapat mengetahui susunan yang dapat melemahkan atau mengalahkan kepada sesiapa yang ingin mencabarnya. Ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam surah Al-Baqarah :[26]


Ertinya : Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.

Bahasa Arab itu sendiri merupakan satu bahasa yang unik dan kompleks. Ini kerana satu perkataan daripada Bahasa Arab akan membawa maksud yang banyak. Hal demikian berlaku kerana mengikut keadaan tempat, suasana dan sesiapa sahaja yang membicarakannya. Contohnya perkataan Suruhan fiil Amr, iaitu kata yang digunakan untuk memerintah. Selain itu perkataan tersebut juga mempunyai erti lain seperti untuk membolehkan, mengherdik, melemahkan, berdoa dan sebagainya.[27]

Justeru itu, dalam mentafsir atau menghurai isi kandungan Al-Quran, perlulah mengetahui keadaan semasa ayat-ayat itu diturunkan dan penggunaan ungkapan-ungkapan yang membawa maksud yang muqaiyyat atau muyassir, umumiyyah atau khususiyyah yang akhirnya menghilangkan keraguan dalam mentafsir isi kandungan Al-Quran.


3.2.3. Menghilangkan keraguan dan menserasikan pendapat dalam memahami Al-Quran.

Melalui Asbabun Nuzul seseorang itu dapat mengetahui perkara yang sebenar sebagaimana yang terkandung dalam ayat-ayat yang dikajinya. Penafsiran ayat tidak boleh diubah sewenang-wenangnya, ini kerana jika kita merujuk kepada kaedah pengumpulan ayat-ayat Asbabun Nuzul nescaya kita akan melihat kesepaduan para ulamak tafsir dalam membicarakan mengenai ilmu Asbabun Nuzul. Ertinya sudah ada persepakatan sama ada secara langsung ataupun tidak langsung dalam menetapkan sebab-sebab penurunan ayat Al-Quran. Akhirnya segala bentuk keraguan dapat dibuang. Melalui cara ini akan mewujudkan kemurnian dalam pentafsiran ayat-ayat suci Al-Quran.


3.2.4 Menetap dan menentukan hukum.

Asbabul nuzul sebagai asas atau sumber utama dalam menzahirkan sesuatu hukum. Ini jelas jika dilihat kepada sebuah qaedah Fiqh[28] ( Qawaidul Fiqhiyyah) iaitu menentukan hukum (takhshish) dengan sebab menurut pendapat sebahagian ulamak fiqh “ suatu ibarat itu dinyatakan berdasarkan khususnya sebab”. Perkara tersebut menjadi sandaran yang kuat untuk digunapakai dalam istimbat Al-hukmi. Jelaslah kepada kita bahawa Asbabun Nuzul merupakan pemangkin kepada perkembangan fiqh kontemporeri.

Jika seseorang itu tersalah memahami isi kandungan ayat Al-Quran denan mengambil kaedah yang salah ketika menghukum seseorang yang dianggap bersalah, tetapi akhirnya Qhadi atau orang tersebut telah secara salah menghukum orang yang tidak bersalah.Dalam hal ini, ia akan mengugat kriabliti sistem perundangan Islam. Jelasnya penguraian atau pentafsiran ayat yang betul dapat menyelamatkan perkara yang sepatutnya diselamatkan dan membuat keputusan secara adil dan betul.






















4. PENUTUP


Setelah meneliti dan membincangkan Asbabun Nuzul secara panjang lebar beberapa rumusan dapat diambil sebagai panduan kita secara umum dan kolektif. As-Sababun Nuzul merupakan ilmu asas yang penting kepada pentafsir-pentafsir atau pengkaji-pengkaji Al-Quran. Ilmu ini adalah salah satu faktor penentu kepada perkembangan hukum perundagan Islam dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Al-Quran.

Mereka yang menceburi bidang ilmu-ilmu Islam seperti bidang Syariah, usuluddin dan sistem pendidikan Islam perlulah menguasai secara asas ilmu Asbabun Nuzul.Hal ini kerana bidang yang mereka ceburi itu memerlukan mereka memahami Al-Quran. Antara ulamak-ulamak yang memberi perhatian serius terhadap ilmu Sababun Nuzul seperti : Ali bin Al Madini, Abu Al-Hasan Ali bin Ahmad An-Nahwi[29], Burhan Ad-Din bin Omar Al-Ja’bari , Jalal Al-Din Abdul Raman Al Sayuti[30] dan lain-lain lagi.[31]

Secara keseluruhannya, dapatlah saya tegaskan di sini bahawa Ilmu Sababun Nuzul merupakan cabang ilmu islam yang amat penting. Kita tidak hanya mengenali sejarah Al-Quran, bahkan mengenali ayat-ayat Al-Quran yang telah diturunkan, ajaran-ajaran islam serta Syariat Islam. Ilmu-ilmu tersebut tidak mungkin dapat disingkap atau digarap dengan sempurna tanpa melalui pemahaman daripada ayat-ayat suci Al-Quran yang betul dan selari dengan sebab-sebab ayat itu diturunkan.
[1] Iaitu masdar atau kata terbitan qiraa’h dalam kamus arab “Mu’jam Al-Araby” , m.s 572
[2]. Kamal Mahyudin Harun , (1996) Ulum Al-Quran ______Pustaka Aman Pres. M.s 7
[3] Ibid
[4] Ibid
[5] ”. Qathan Manna , (1992 )“Mubahisul Fi Ulum Al-Quran” Muassasun Ae-Risalah . Bairut. M.s 20
[6] Ibid. m.s 21
[7]. Kamal Mahyudin Harun, ( 1996) Op-cit . M.s 9
[8] Mu’jam Al-Araby” , m.s 596
[9] Abdul Badi’ Sokraa. (1976) At-Tajwid Wa Ulum Al-Quran . Maktabah Wahbah, Qahirah.. M.s 10
[10] Kamal Mahyudin harun, ( 1996) Op-cit m.s 60
[11] Ibid
[12] Web Site : www. Pts . com.my “Ulum Al-Quran”
[13] Iaitu tergugur seorang perawi di kalangan sahabat dalam sanad itu dan terhenti pada Tabi’in.
[14] Ahmad Kamaruddin Ibrahim ( t.t) Modul OUM Ulum Al-Quran______________ m.s 58
[15]. www. Pts.com Op-cit.
[16] Kamal Mahyudin Harun, ( 1996) Op-cit . m.s 64
[17] Ahmad Kamaruddin Ibrahim Op-cit ______________ m.s 59
[18] Ibid.
[19] Al Wahidi Wafat pada 427 Hijrah
[20] Kamal Mahyudin Harun, ( 1996) Op-cit m.s 58
[21] Ibnu Taimiyah wafat pada 756 Hijrah
[22] Kamal Mahyudin Harun, ( 1996) Op-cit m.s 58
[23] Ibnu Daq’iq Wafat pada 702 Hijrah
[24] Kamal Mahyudin Harun, ( 1996) Op-cit m.s 58
[25] Ibid.
[26] Al-Quran,Surah Al-Baqarah ayat 289
[27] Mahyudin Harun (1996) , Op-cit m.s 59
[28] Dr Wahbah Az-Zuhaili. Usul Fiqh Wa Adillatu. Dar Al-Fir bairut. M.s 56
[29] Lebih dikenali sebagai Alwahidi dengan kitabnya Asbabun Nuzul.
[30] Pengarang kitab AsbabunNuzul yang terkenal. Kitabnya berjudul Lubab Al-Manqul Fi Asbabun Nuzul”
[31] Op-cit Op-cit Mahyudin Harun m.s 60

SEKAPUR SIRIH

Welcome to the world " knowledge virtual park" may you get a lot of information, knowledge and anything matter yanganda want.The knowledge as a wide sea example. rise we pioneer more plentiful us those study carefully